کد مطلب:305515 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:330

خانه و خانواده
نخستین مجموعه و نهادی كه با كمترین افراد و بیشترین ارزشها در جامعه تشكیل می شود، خانواده است. محفلی كه در آن شالوده شخصیت انسانها و بنیان باورهای آنان پی ریزی می شود و از چنان عظمتی برخوردار است كه گاه پرورش یافته های آن مسیر تاریخ انسانیت را تغییر داده، چراغ مصطفوی یا شرار بولهبی می افروزند. [1] از آغاز آفرینش و شروع زندگانی آدم و حوا تاكنون، دوره های گوناگون تاریخی پدید آمده و آداب و رسوم مختلفی بر نظام خانوادگی حكمفرما بوده است [2] برخی از صاحبان فكر و اندیشه با توجه به قداست خانواده، رهنمودهای هدایت بخشی ارائه داده اند و پاره ای از دولتها و سران استكباری برای دست یابی به اهداف شوم خود، بیشترین تلاش خود را صرف فساد و تباهی این كانون ارزشمند نموده اند.

آیین آسمانی اسلام، مجموعه ای از كاملترین و ناب ترین آموزه های سعادتآفرین و جاودانه برای خانواده ارائه داده است با نگرشی جامع و بی نظیر، به تمامی ابعاد جسمانی و روحانی انسانها توجه داشته و جلوه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این نهاد مقدس را مورد نظر قرار داده است. از این رو، گاه در آیات قرآن و زمانی در سخنان پیشوایان و یا سیره معصومان علیهم السلام به این مهم پرداخته شده است.

با نگاهی به مجموعه آیات قرآن، نخست خانواده های نمونه ای را می بینیم كه خداوند متعال برخی از آنان همچون خانواده ایوب، زكریا، صالح، موسی، یوسف و حضرت محمد(ص) را مثال زده و با گشودن دفتر زندگانی آنان، همگان را به درسآموزی و عبرت پذیری دعوت نموده است. [3] سپس با پرداختن به ارزش خانواده، آسایش، هدایت و احسان در این كانون مورد بحث قرار گرفته است. [4] در دیگر آیات، ابعاد اجتماعی خانواده و صفات همسران را می نگریم كه با اشاره به روابط خانوادگی، جلوه های عدالت، امنیت، محرومیت، صلح و تبعیض بیان شده است. [5] سلسله سخنان معصومان درود خداوندی بر آنان و سیره زندگانی آنها، راهنمای اطمینان بخش دیگری است كه شیوه های شروع زندگی شیرین را مطرح نموده و ابعاد گوناگون محفلی پر نشاط و جمعی باصفا را در محیط خانه ترسیم می كند تا بدون آشفتگی خاطر، یكایك سخنان و رفتار آنان را دستورالعملهایی مقدس و شیوه هایی رشدآفرین و پویا بدانیم و در مراحل مختلف زندگی بدانها عمل كنیم.


[1] نك: آيات 128 و 129 از سوره بقره 11، 14 و 35 از سوره نساء 43 از سوره ص و 55 از سوره مريم.

[2] براي آگاهي بيشتر از نظام خانوادگي در دوره ساساني، هخامنشي، اشكاني و ايران باستان و اظهار نظرهاي هرودت، استرابون، ژوستن و كريستن سن به كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران، اثر استاد شهيد آيت الله مطهري، ص288 تا 297 مراجعه كنيد.

[3] نك: آيات 5 از سوره مريم 76 و 90 از سوره انبياء 7، 48، 49 و 50 از سوره نمل 10، 29، 30 و 31 از سوره طه 29 از سوره قصص 90 و 102 از سوره يوسف و 28 و 34 از سوره احزاب.

[4] نك: آيات 229 از سوره بقره 128 از سوره نساء 232 از سوره بقره 55 از سوره مريم و 132 از سوره طه.

[5] نك: آيات 129 و 128 از سوره نساء 235 از سوره بقره 6 از سوره تحريم 35 از سوره نساء و 6 از سوره الطلاق.